Έχει μείνει λιγότερο από ένας μήνας για να χτυπήσει το πρώτο κουδούνι της νέας σχολικής χρονιάς και οι μαθητές να ξεχυθούν στο προαύλιο.
Ένα μικρό χάος μαζί με μια νευρική ανυπομονησία επικρατεί στο αερά εκείνη την πρώτη μέρα και από τους μαθητές και από τους εκπαιδευτικούς.
Η πρώτη μέρα του σχολείου είναι συναρπαστική αλλά παράλληλα και η πιο σημαντική. Αυτές οι ώρες της πρώτης μέρας μαθημάτων μπορεί να είναι λίγες αλλά είναι σημαντικές. Στην ουσία μπορεί να καθορίσουν την πορεία όλης της χρονιάς.
Βρήκα ιδιαίτερα ενδιαφέρονται κάποια μικρά μυστικά τα οποία πρέπει να προσέξουμε έτσι ώστε να περάσει όμορφα αλλά και ουσιαστικά η πρώτη μέρα στο σχολείο και σας τα παρουσιάζω.
Τα πράγματα που ΔΕΝ πρέπει να κάνουμε την πρώτη μέρα του σχολείου:
1. Αφήνουμε τα πράγματα να κυλήσουν μόνα τους.
Ένα από τα μεγαλύτερα λάθη που έχουμε κάνει όλοι την πρώτη μέρα του σχολείου είναι να αφήσουμε τα πράγματα να κυλήσουν μόνα τους. Λίγη κουβεντούλα με τους μαθητές, κάποιος που έχει ακουμπήσει το κεφάλι πανω στο θρανίο, κάποιος άλλος τραμπαλίζει στην καρέκλα και ο τρίτος μασάει την τσίχλα του ανενόχλητος, δεν είναι και τόσο σοβαρο για την πρώτη μέρα του σχόλειου, σωστά; Λάθος!
Αφήνοντας τα πράγματα να κυλήσουν, δίνουμε την εντύπωση στους μαθητές μας ότι δεν προσέχουμε ή ότι δεν ενδιαφερόμαστε για τη συμπεριφορά τους. Και το πρόβλημα είναι ότι αυτά τα μικρά πραγματάκια δε θα μείνουν μικρά κατά τη διάρκεια της χρονιάς. Σύντομα θα εξελιχθούν σε πραγματικά προβλήματα. Η λύση; Απλά καλό είναι να διευθετούμε αυτά τα μικρά ζητήματα με μια απλή δήλωση π.χ. "Κωστάκη, σε παρακαλώ κάθισε στη θέση σου. Ευχαριστώ!"
2. Επιβάλλουμε την εξουσία μας
Ίσως σε όλους να μας έχει τύχει στην προσπάθειά να επιλύσουμε αυτά τα μικρά θεματά να φτάνουμε στην αντίθετη άκρη και να αποφασίζουμε ότι πρέπει να επιβάλλουμε την εξουσία μας και να δείξουμε στον μικρό αταξία ποιος είναι το αφεντικό. Σε αυτή την περίπτωση πιανόμαστε από την οποιαδήποτε μικρή παρέκλιση και κατακεραυνώνουμε τα παιδιά με τη μεγαλύτερη δυνατή τιμωρία έτσι ώστε να τους δείξουμε ότι δεν είμαστε διατεθημένοι να ανεχτούμε οποιαδήποτε κακή συμπεριφορά. Αυτό δεν είναι μια σωστή προσέγγιση.
Ναι, είναι ανάγκη να διευθετηθούν τα μικρά προβλήματα αλλά τις περισσότερες φορές αρκεί μια μικρή λεκτική παρέμβαση. Και αν οι συνθήκες το απαιτήσουν μελλοντικά, τότε μπορεί να δωθεί η κατάλληλη τιμωρία. Δεν υπάρχει λόγος να χρησιμοποιείται η τιμωρία με υπερβολή απλά και μόνο για να τρομάξουμε τους μαθητές.
3. Τη μετατρέπουμε σε "μέρα του παιδιού"
Σύμφωνοι! Είναι η πρώτη μέρα του σχολείου και θα πρέπει να είναι μια μέρα διασκεδαστική και συναρπαστική, αλλά δεν είναι ανάγκη να μετατραπεί σε "μέρα του παιδιού" ή σε "μέρα γιορτής". Αν το κάνουμε δημιουργούμε ένα κακό προηγούμενο γιατί είναι σα να δείχνουμε στα παιδιά ότι θα είναι εκτός ελέγχου. Αντί γι΄αυτό, μπορούμε να ξεκινήσουμε την ημέρα μας με όσο πιο δομημένο τρόπο γίνεται και στη συνέχεια, όταν οι μαθητές θα έχουν συνηθίσει αυτή την σειρά προσθέτουμε κάποιες διασκεδαστικές δραστηριότητες χωρίς να χάσουν τον έλεγχο.
4. Αναλύουμε όλον τον τρόπο δουλειά μας
Ας μη βασανίζουμε τους μαθητές μας περνώντας όλη τη διδακτική ώρα εξηγώντας όλες τις διαδικασίες και τον τρόπο που οργανώνουμε τη δουλειά μας. Είναι βαρετό και πιθανόν κάποια πράγματα να τους είναι γνωστά γιατι μοιάζουν με ό,τι κάνει κάθε δασκάλα που έχουν γνωρίσει. Ναι! Είναι αναγκαίο οι μαθητές να γνωρίζουν τον δικό μας τρόπο δουλειάς, αλλά αυτό μπορούν να το μάθουν σταδιακά μεσα από τη διαδικασία, δεν είναι ανάγκη να τα μάθουν όλα από την πρώτη μέρα. Κι αν έχουμε κάποιες οδηγίες γραμμένες σε ενα φυλλάδιο ας τους αφήσουμε να τις διαβάσουν μόνα τους παροτρύνοντας τα ότι είναι κάτι σαν "εργασία για το σπίτι".
5. Ντυνόμαστε πρόχειρα
Ακόμα κι αν καθημερινά ντυνόμαστε απλά, η πρώτη μέρα του σχολείου δεν είναι η μέρα που θα πρέπει να ντυθούμε προχειρα. Οι μαθητές θα πάρουν την πρώτη εντύπωση από εμάς και καλό θα είναι η παρουσία μας να είναι όσο πιο επαγγελμαστική γίνεται.
6. Τα αφήνουμε όλα στον αέρα
Αν προσπαθήσουμε να περάσουμε τη μέρα αφήνοντάς τα όλα στον άερα και στην τυχή τους, το πιο πιθανό είναι η μέρα να περάσει ανώδυνα, αλλά σίγουρα θα χάσουμε μια ευκαιρία να ξεκινήσουμε τη χρονιά με πιο δημιουργικό τρόπο. Αν' αυτού είναι προτιμότερο να σχεδιάσουμε κάθε λεπτό της ημέρας αυτής έτσι ώστε να είμαστε προετοιμασμένοι, οργανωμένοι και με αυτοπεποίθηση.
Ο καλύτερος τρόπος για να ξεκινήσει το μάθημα την πρώτη μέρα, είναι ίσως να τους αναθέσουμε ένα είδος δραστηριότητας. Με τον τρόπο αυτό θα τα κρατήσουμε απασχολημένα όσο εμείς θα προσπαθούμε να διαχειριστούμε και να οργανώσουμε το αναπόφευκτο χάος των πρώτων λεπτών μέσα στην τάξη.
7. Αφήνουμε τους μαθητές να διαλέξουν τις θέσεις τους.
Όλοι έχουμε ξεκινήσει την πρώτη μέρα στο σχολείο με το σκεπτικό ας καθίσουν τώρα όπως θέλουν, να τα γνωρίσω, να δω και πως λειτουργούν οι παρέες και στο μέλλον βλέπω πώς θα τακτοποιήσω τις θέσεις τους. Επίσης κάποιοι από μας επιλέγουμε να κάθονται με τον τρόπο που θέλουν γιατί έτσι συνεργάζονται καλύτερα. Είτε ανήκουμε στην πρώτη κατηγορία είτε στη δεύτερη είναι σημαντικό την πρώτη μέρα να ορίσουμε εμείς τις θέσεις τους. Γιατι;
Πρώτον αυτό μας βοηθάει να μάθουμε τα ονόματά τους πιο γρήγορα. Και δεύτερον, επιτρέποντάς τους να διαλέξουν μόνα τους τις θέσεις και μετά προσπαθώντας να μαντέψουμε ποιος είναι σε ποια θέση θα σπαταλήσει πολύ από τον χρόνο μας.
Αντιθέτως, είναι καλύτερο να έχουμε ένα πλάνο των θέσεων και έναν προγραμματισμένο τρόπο να δείξουμε τις θέσεις τους καθώς μπαίνουν στην τάξη αντί να τους δείξουμε τις θέσεις αφού έχουν ήδη καθήσει. Για παράδειγμα, μπορούμε να έχουμε ήδη αναρτημένο στην τάξη ένα πλάνο των θέσεων είτε σε ένα ταμπλό είτε να το προβάλουμε στον πίνακα. Μια άλλη ιδέα είναι να έχουμε αριθμήσει τα θρανία και να έχουμε κολλημένα κοντά στην είσοδο χαρτάκια με το όνομα κάθε παιδιού και τον αριθμό του θρανίου του. Μπαίνοντας κάθε μαθητής παίρνει το χαρτακί μετο όνομά του και βρίσκει το θρανίο του.
8. Μοιράζουμε τα βιβλία ένα ένα.
Μπορεί να μην ακούγεται σαν κάτι πολύ σημαντικό να καλούμε έναν έναν τους μαθητές να παραλάβουν τα βιβλία τους ή να τα μοιράσουμε έναν ένα, αλλά αυτό μπορεί να σπαταλήσει πολύ χρόνο. Μία καλή τακτική είναι να έχουμε ήδη τοποθετήσει τα βιβλία των μαθητών στη θέση του καθενός. Αυτό, βέβαια, σημαίνει ότι θα πρέπει να εχουμε αφιερώσει λίγο χρόνο μία από τις προηγούμενες ημέρες ώστε να έχουμε βάλει τα βιβλία στις θέσεις τους και αν θέλουμε να έχουν επάνω το όνομα των μαθητών να τα έχουμε γράψει.
9. Προσπαθούμε να περάσει η ώρα.
Θα πρέπει να έχουμε σχεδιασεί και να έχουμε προγραμματίσει κάθε διαδικασία ή δραστηριότητα και να έχουμε βρει τους τρόπους ώστε νε είμαστε όσο πιο αποτελεσματικοί γίνεται. Ο στόχος μας θα πρέπει να είναι να διδάξουμε κάτι κάθε ώρα της πρώτης ημέρας στο σχολείο. Αυτό δεν πρόκειται να συμβεί αν δεν είμαστε πολύ οργανωμένοι ώστε να είμαστε ιδιαίτερα αποτελεσματικοί και συγκεκριμένοι.
πηγή: http://teach4theheart.com/2014/08/14/what-not-to-do-the-first-day-of-school/
Ακόμα κι αν καθημερινά ντυνόμαστε απλά, η πρώτη μέρα του σχολείου δεν είναι η μέρα που θα πρέπει να ντυθούμε προχειρα. Οι μαθητές θα πάρουν την πρώτη εντύπωση από εμάς και καλό θα είναι η παρουσία μας να είναι όσο πιο επαγγελμαστική γίνεται.
6. Τα αφήνουμε όλα στον αέρα
Αν προσπαθήσουμε να περάσουμε τη μέρα αφήνοντάς τα όλα στον άερα και στην τυχή τους, το πιο πιθανό είναι η μέρα να περάσει ανώδυνα, αλλά σίγουρα θα χάσουμε μια ευκαιρία να ξεκινήσουμε τη χρονιά με πιο δημιουργικό τρόπο. Αν' αυτού είναι προτιμότερο να σχεδιάσουμε κάθε λεπτό της ημέρας αυτής έτσι ώστε να είμαστε προετοιμασμένοι, οργανωμένοι και με αυτοπεποίθηση.
Ο καλύτερος τρόπος για να ξεκινήσει το μάθημα την πρώτη μέρα, είναι ίσως να τους αναθέσουμε ένα είδος δραστηριότητας. Με τον τρόπο αυτό θα τα κρατήσουμε απασχολημένα όσο εμείς θα προσπαθούμε να διαχειριστούμε και να οργανώσουμε το αναπόφευκτο χάος των πρώτων λεπτών μέσα στην τάξη.
7. Αφήνουμε τους μαθητές να διαλέξουν τις θέσεις τους.
Όλοι έχουμε ξεκινήσει την πρώτη μέρα στο σχολείο με το σκεπτικό ας καθίσουν τώρα όπως θέλουν, να τα γνωρίσω, να δω και πως λειτουργούν οι παρέες και στο μέλλον βλέπω πώς θα τακτοποιήσω τις θέσεις τους. Επίσης κάποιοι από μας επιλέγουμε να κάθονται με τον τρόπο που θέλουν γιατί έτσι συνεργάζονται καλύτερα. Είτε ανήκουμε στην πρώτη κατηγορία είτε στη δεύτερη είναι σημαντικό την πρώτη μέρα να ορίσουμε εμείς τις θέσεις τους. Γιατι;
Πρώτον αυτό μας βοηθάει να μάθουμε τα ονόματά τους πιο γρήγορα. Και δεύτερον, επιτρέποντάς τους να διαλέξουν μόνα τους τις θέσεις και μετά προσπαθώντας να μαντέψουμε ποιος είναι σε ποια θέση θα σπαταλήσει πολύ από τον χρόνο μας.
Αντιθέτως, είναι καλύτερο να έχουμε ένα πλάνο των θέσεων και έναν προγραμματισμένο τρόπο να δείξουμε τις θέσεις τους καθώς μπαίνουν στην τάξη αντί να τους δείξουμε τις θέσεις αφού έχουν ήδη καθήσει. Για παράδειγμα, μπορούμε να έχουμε ήδη αναρτημένο στην τάξη ένα πλάνο των θέσεων είτε σε ένα ταμπλό είτε να το προβάλουμε στον πίνακα. Μια άλλη ιδέα είναι να έχουμε αριθμήσει τα θρανία και να έχουμε κολλημένα κοντά στην είσοδο χαρτάκια με το όνομα κάθε παιδιού και τον αριθμό του θρανίου του. Μπαίνοντας κάθε μαθητής παίρνει το χαρτακί μετο όνομά του και βρίσκει το θρανίο του.
8. Μοιράζουμε τα βιβλία ένα ένα.
Μπορεί να μην ακούγεται σαν κάτι πολύ σημαντικό να καλούμε έναν έναν τους μαθητές να παραλάβουν τα βιβλία τους ή να τα μοιράσουμε έναν ένα, αλλά αυτό μπορεί να σπαταλήσει πολύ χρόνο. Μία καλή τακτική είναι να έχουμε ήδη τοποθετήσει τα βιβλία των μαθητών στη θέση του καθενός. Αυτό, βέβαια, σημαίνει ότι θα πρέπει να εχουμε αφιερώσει λίγο χρόνο μία από τις προηγούμενες ημέρες ώστε να έχουμε βάλει τα βιβλία στις θέσεις τους και αν θέλουμε να έχουν επάνω το όνομα των μαθητών να τα έχουμε γράψει.
9. Προσπαθούμε να περάσει η ώρα.
Θα πρέπει να έχουμε σχεδιασεί και να έχουμε προγραμματίσει κάθε διαδικασία ή δραστηριότητα και να έχουμε βρει τους τρόπους ώστε νε είμαστε όσο πιο αποτελεσματικοί γίνεται. Ο στόχος μας θα πρέπει να είναι να διδάξουμε κάτι κάθε ώρα της πρώτης ημέρας στο σχολείο. Αυτό δεν πρόκειται να συμβεί αν δεν είμαστε πολύ οργανωμένοι ώστε να είμαστε ιδιαίτερα αποτελεσματικοί και συγκεκριμένοι.
πηγή: http://teach4theheart.com/2014/08/14/what-not-to-do-the-first-day-of-school/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου