Από την πρώτη χρονιά που ξεκίνησα να δουλεύω συνηθίζω να φτιάχνω ένα εβδομαδιαίο πλάνο μαθημάτων. Φροντίσω να σημειώνω εκεί για κάθε μάθημα τι ακριβώς θα κάνω κάθε μέρα και την εργασία για το σπίτι. Με βοηθάει να οργανώνω τη δουλειά μου από το Σαββατοκύριακο έτσι ώστε μέσα στην εβδομάδα αν χρειάζεται να κάνω μόνο μικρές αλλαγές. Έτσι μπορώ να έχω περισσότερο χρόνο για να ετοιμάσω άλλες δραστηριότητες, να διορθώσω, αλλά να έχω χρόνο για μένα!
Το πρόβλημα με όλα αυτά τα σχέδια μαθημάτων είναι ότι δεν μπορούσα να τα χρησιμοποιήσω την επόμενη χρονιά που είχα την ίδια τάξη για τον απλούστατο λόγο ότι ποτέ δε συμπέφτουν όλα τα μαθήματα τις ίδιες ημέρες. Κάτι θα συμβεί με αποτέλεσμα να είσαι πιο μπροστά στα μαθηματικά από τη γλώσσα ή το ανάποδο κι έτσι να ψάχνεις να βρεις τι είχες κάνει σε διαφορετικές εβδομάδες και άρα σελίδες. Εξ' αιτίας αυτού αναγκαζόμουν να τα ξαναγράφω. Είχα προσπαθήσει επίσης να το οργανώσω στον υπολογιστή αλλά το πρόβλημα ήταν το ίδιο.
Ψάχνοντας στο ίντερνετ βρήκα μια ιδέα που μου φάνηκε εξαιρετική και σκέφτηκα να την εφαρμοσώ! Βιβλίο με τα πλάνα των μαθημάτων σε χαρτάκια post-it!
Μήπως ενδιαφέρεστε κι εσείς για κάτι τέτοιο; Αν ναι, δείτε πώς το έφτιαξα:
Υλικά
- ένα μεγάλο τετράδιο με χοντρό εξώφυλλο
- τετράγωνα χαρτάκια post-it σε διάφορα χρώματα
- μικρότερα χαρτάκια post-it
- μαρκαδόρους
- στιλό
- χάρακας
- ίσως χρειατείται ψαλιδάκι
Βήμα 1ο
Συγκέντρωσα τα υλικά και έφτιαξα χώρο στο τραπέζι για να δουλέψω με άνεση.
Βήμα 2ο
Δοκίμασα και αποφάσισα πώς θέλω να οργανώσω το δικό μου βιβλίο.
Η διάταξη που με βολεύει είναι 5 στήλες - μια για κάθε μέρα της εβδομάδας - και 3 σειρές για τα Μαθήματα.
Η διάταξη που με βολεύει είναι 5 στήλες - μια για κάθε μέρα της εβδομάδας - και 3 σειρές για τα Μαθήματα.
Βήμα 3ο
Τοποθέτησα τα post-it έτσι ώστε να δω πώς θα χωρέσουν καλύτερα. Στη συνέχεια τράβηξα τις γραμμές με το χάρακα για να διαμερισματοποιήσω τη σελίδα.
Άφησα περιθώριο αριστερά. Και υπολόγισα περίσου 7,5 εκ. οριζοντια για κάθε στήλη και 10 σειρές του τετραδίου κάθετα για κάθε σειρά.
Χρησιμοποίησα χροντρό μαρκαδόρο για να φτιάξω τη διαγράμμιση. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να φαίνεται γυρνόντας τη σελίδα. Έτσι δε χρειάστηκε να κάνω την ίδια διαδικάσία για τις επόμενες σελίδες. Απλά έβαλα το χάρακα πάνω στις γραμμές που διακρίνοντας και ήταν έτοιμο!
Άφησα περιθώριο αριστερά. Και υπολόγισα περίσου 7,5 εκ. οριζοντια για κάθε στήλη και 10 σειρές του τετραδίου κάθετα για κάθε σειρά.
Χρησιμοποίησα χροντρό μαρκαδόρο για να φτιάξω τη διαγράμμιση. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να φαίνεται γυρνόντας τη σελίδα. Έτσι δε χρειάστηκε να κάνω την ίδια διαδικάσία για τις επόμενες σελίδες. Απλά έβαλα το χάρακα πάνω στις γραμμές που διακρίνοντας και ήταν έτοιμο!
Βήμα 4ο
Έγραψα σε κάθε στήλη το όνομα της ημέρας και σε κάθε γραμμή το μάθημα.
Συγκεκριμένα έβαλα "γλώσσα", "μαθηματικά" και "άλλο". Στο "άλλο" μπορεί να μπει η μελέτη, η ιστορία, η φυσική, η γεωγραφία κτλ ανάλογα την τάξη και τις ανάγκες.
Στην πορεία ανακάλυψα ότι είναι πρακτικό να χρησιμοποιηθούν δύο post-it διπλωμένα στη μέση αν τύχει να έχουμε δύο "άλλα" μαθήματα!
Συγκεκριμένα έβαλα "γλώσσα", "μαθηματικά" και "άλλο". Στο "άλλο" μπορεί να μπει η μελέτη, η ιστορία, η φυσική, η γεωγραφία κτλ ανάλογα την τάξη και τις ανάγκες.
Στην πορεία ανακάλυψα ότι είναι πρακτικό να χρησιμοποιηθούν δύο post-it διπλωμένα στη μέση αν τύχει να έχουμε δύο "άλλα" μαθήματα!
Τη διαγράμμιση αυτή τη συνέχισα για όλες τις εβδομάδες μέχρι τα Χριστούγεννα. Αργότερα σταδιακά ολοκλήρωσα μέχρι την τελευταία εβδομάδα των μαθημάτων. Δεν χρειάστηκε να βιαστώ να το κάνω από την αρχή!
Βήμα 5ο
Διάλεξα χρώματα!
Αποφάσισα η γλώσσα να είναι με πορτοκαλί χρώμα. Τα μαθηματικά με πράσινο. Στο άλλο έβαλα ροζ για τη μελέτη (αφού φέτος θα δουλέψω με Α' τάξη). Για τις σημειώσεις και τις λεπτόμερεις του πρόγραμμα της Ευέλικτης Ζώνης ή για κάποια αλλη δραστηριότητα αποφάσισα να χρησιμοποιήσω τα κίτρινα.
Αποφάσισα η γλώσσα να είναι με πορτοκαλί χρώμα. Τα μαθηματικά με πράσινο. Στο άλλο έβαλα ροζ για τη μελέτη (αφού φέτος θα δουλέψω με Α' τάξη). Για τις σημειώσεις και τις λεπτόμερεις του πρόγραμμα της Ευέλικτης Ζώνης ή για κάποια αλλη δραστηριότητα αποφάσισα να χρησιμοποιήσω τα κίτρινα.
Ίσως χρειαστεί λίγη κόλλα στικ ή από αυτή που κολλάει και ξανακολλάει ή λίγο ζελοτέιπ για να τα σταθεροποιήσει, αλλά δεν είναι μεγάλο πρόβλημα αυτό!
Βήμα 6ο
Τέλος στην πρώτη σελίδα κόλλησα το πρόγραμμα των μαθημάτων.
Βήμα 7ο
Το βιβλίο ήταν έτοιμο κι έγραψα τις πρώτες μου σημείωσεις για τα μαθήματα!
Βήμα 7ο
Το βιβλίο ήταν έτοιμο κι έγραψα τις πρώτες μου σημείωσεις για τα μαθήματα!
- Κι αν υπάρξουν αλλαγές;
- Απλά θα μετακινήσω τα posti-it ή θα χρησιμοποιήσω τα μικρά κίτρινα για να γράψω τις αλλαγές!
Για παράδειγμα: Αν μια μέρα για κάποιο λόγο χαθεί ένα μάθημα, απλά θα μετακινήσω τα post-it μια μέρα μπροστά και θα αφήσω κενή αυτή την ημέρα. Θα βάλω ένα μικρό post-it σημειώνοντας τι είχε συμβεί και η μέρα έμεινε κενή.
Αν κάτι δε γίνει όπως το έχω σχεδιάσει τοποθετώντας ένα μικρό κίτρινο κρατάω σημείωσεις για μελλοντική χρήση.
Αν κάτι δε γίνει όπως το έχω σχεδιάσει τοποθετώντας ένα μικρό κίτρινο κρατάω σημείωσεις για μελλοντική χρήση.
Με αυτό τον τρόπο θα έχω ένα έτοιμο βιβλίο ύλης το οποίο θα μπορέσω να χρησιμοποιήσω ξανά και ξανά χωρίς να χρειαστεί να το ξαναγράψω από την αρχή.
Απλά θα ανοίξω από την αρχή τις εβδομάδες. Θα ακολουθήσω τη σειρά τοποθετώντας τα post-it ανάλογα στις ημέρες και αν χρειαστεί θα κάνω μικρές αλλαγές σχετικές με το δυναμικό της τάξης και τις σημειώσεις που είχα κρατήσει!
Απλά θα ανοίξω από την αρχή τις εβδομάδες. Θα ακολουθήσω τη σειρά τοποθετώντας τα post-it ανάλογα στις ημέρες και αν χρειαστεί θα κάνω μικρές αλλαγές σχετικές με το δυναμικό της τάξης και τις σημειώσεις που είχα κρατήσει!
Μετά από δύο χρόνια χρήσης:
Μέσα στη χρονιά η βοήθεια του ήταν σημαντική:
- Μπορούσα να ξεκολλάω τα post-it και να τα κολλάω προσωρινά πάνω στο βιβλίο μου όσο έκανα το μάθημα για να έχω πρόχειρες τις σημειώσεις μου.
- Ήξερα ακριβώς τι να κάνω και δεν είχα άγχος! Είναι σημαντικό να είσαι προετοιμασμένος και να μην ψάχνεις εκείνη τη στιγμή τι θα κάνεις. Αν κάτι δεν πήγαινε καλά το σημείωνα για μελλοντική χρήση.
- Το πρωί όταν πήγαινα στην τάξη, ανοιγα το βιβλίο μου, έβλεπα τι ήθελα να κάνω, τι υλικά θα χρειαστώ, οπότε ετοιμάζα το μάθημά μου, ώστε να μην ψάχνω τελευταία στιγμή.
- Κρατούσα σημειώσεις με ένα μικρό post-it για μελλοντικές δραστηριότητες που θα διαφοροποιήσουν το καθημερινό πρόγραμμα οπως μια εκδρομή, μια αργία, εκλογές συλλόγου, σεμινάρια συμβούλου, γενέθλια στην τάξη κτλ. Έτσι ήξερα ακριβώς τι να υπολογίσω για τα επόμενα μαθήματά μου ή αν χρειστεί να κάνω κάποιες διαφοροποιήσεις.
- δεν έβαλα ημερομηνίες στις ημέρες. Σημείωμα μόνο με μολυβάκι την ημερομηνία κάθε Δευτέρας για να έχω ένα σημείο αναφοράς για την επόμενη χρονιά. Αυτό κάνει το βιβλίο ευέλικτο αφού δεν συμπέφτει η ίδια ημερομηνία με την ίδια ημέρα πάντα!
- άφησα κενές τις εβδομάδες των διακοπών. Με αυτόν τον τρόπο έχω ήδη σχεδιασμένες όλες τις εβδομάδες της χρονιάς (ακαδημαϊκής), επομένως έχω μια ολοκληρωμένη εικόνα πώς είχαν κινηθεί τα μαθήματα.
Ανυπομονώ να τα ξαναχρησιμοποιήσω!
πηγή:http://wisewittyteacher.blogspot.gr/2012/02/pinterest-inspired-presidents-and-diy.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου