Ξεκινώντας τα παιδιά την Α' τάξη έχουν ήδη αποκτήσει βασικές γνώσεις μαθηματικών από το Νηπιαγωγείο. Σε γενικές γραμμές ξέρουν να μετρουν μέχρι το 10. Να απαριθμούν μέχρι το 10. Να αναγνωρίζουν τους αριθμούς μέχρι το 10. Κάποια παιδιά μπορούν και για πολύ μεγαλύτερους αριθμούς. Στο 5ο κεφάλαιο των μαθηματικών τα παιδιά καλούνται να μάθουν να αριθμούν, να γράφουν και να διαβάζουν τους αριθμούς μέχρι το 5. Η διαδικασία αυτή συνεχίζεται και ολοκληρώνεται στα κεφάλαια 6, 10 και 11. Κάποιος θα έλεγε μα είναι απαραίτητο; Δεν τα γνωρίζουν τα παιδιά αυτά;
Από τη μικρή μου εμπειρία θα έλεγα ότι αυτό δεν είναι αυτονόητο. Δεν μπορείς να είσαι σίγουρος κατά πόσο όλα τα παιδιά είναι ικανα να μετρούν, να διαβάζουν και να γράφουν ενσυνείδητα τους αριθμούς μέχρι το 10. Κι αυτό γιατί κάποια παιδιά δεν είναι αρκετά ώριμα να το έχουν κατακτήσει ήδη από το νηπιαγωγείο.
Για το λόγο αυτό θεωρώ ότι είναι σημαντκό να διδαχτούν οι αριθμοί με τέτοιον τρόπο ώστε τα παιδιά να αρχίσουν να αναγνωρίζουν τους αριθμούς με όλες τις πιθανές αναπαραστάσεις τους. Έτσι θα αποκτήσουν την "αίσθηση" του κάθε αριθμού, που αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο για τα παρακάτω μαθήματα της προσθετικής ανάλυσης των αριθμών.
Έτσι λοιπόν αφιερώνων μια διδακτική ώρα για να ασχοληθούμε με κάθε αριθμό ξεχωριστά. Κι επειδή η Α' τάξη προσφέρεται για δραστηριότητες που είναι πιο παιχνιώδης και παράλληλα εμπλέκουν πρακτικά τους μαθητές προσπαθώ να δημιουργώ τέτοιες δραστηριότητες.
Αρχικά έχω ετοιμάσει ένα ταμπλό το οποίο θα το γεμίσουμε σταδιακά κατά τη διάρκεια του μαθήματος. Το αριθμητήριο παίρνει τη θέση του μέσα στην τάξη. Επίσης έχω έτοιμα ζάρια, ντόμινο, κάρτες (τράπουλας) και σίρμα πίπας με χάντρες.
Παράλληλα έχω ετοιμάσει φύλλα εργασία τα οποία δουλεύονται παράλληλα με τον τρόπο που ετοιμάζουμε το ταμπλό.
- Στέκομαι δίπλα στο αριθμητήριο όπου είναι ήδη σχηματισμένος ο αριθμό που είχαμε μείνει την προηγούμενη φορά. Περιμένω να εστιάσουν. Βάζω ένα μπαλάκι ακόμα και..
- Ζητάω να μετρήσουν στα συρματάκια πίπας τις χάντρες, να βάλουν μια ακόμα και να ξαναμετρήσουν.
- Μετράμε όλοι μαζί. Βγάζουμε ένα μπαλάκι, επιστρέφουμε στον προηγούμενο αριθμό, βάζουμε έναν ακόμα φτάνουμε στον καινούριο.
- Μετράμε και κολλάει κάποιο παιδί αστεράκια στα "κουτάκια των 10" που είναι στο ταμπλό.
- Ζητάω να μου δείξουν τον αριθμό με τα δάχτυλα. Κολλάω το ανάλογο χεράκι. Κλείνουμε ένα δαχτυλάκι, βάζουμε ένα δαχτυλάκι σχηματίζοντας τον προηγούμενο και τον αριθμο της ημέρας.
- Ζητάω να μου δείξουν το αριθμό με κυβάκια ή με πράγματα που έχουν στο θρανίο ή στην τάξη (μπορουν να σηκωθούν να βρουν). Βγάζουμε ένα, βάζουμε ένα. Κολλάω την κάρτα με τα μπαλονάκια.
- Σηκωνόμαστε
στο δρομάκι των αριθμών. Μετράμε τα πλακάκια που υπάρχουν και βάζω ακόμα ενα. Περνούν ένα ένα παιδί μετρώντας τα πλακάκια στο δρομάκια, με όποιον τρόπο θέλουν (χοροπηδούν, χορεύουν, περπατούν). Στέκονται στον
τελευταίο αριθμό, γυρίζουν ενα πίσω, ξαναπηγαίνουν ένα μπροστά. Όποιο τελειώνει κάθεται.
- Κολλάω τον αριθμό στο ταμπλό και το όνομά του. Είναι η στιγμή να κάνουν την άσκηση 1. Η άσκηση με τη γραφή του ονόματος του αριθμού είναι προαιρετική ή μπορεί να μείνει για το τέλος. Εξαρτάται από το επίπεδο της τάξης η κάθε μαθητή ατομικά.
- Δείχνουν στο ζαρι ή με τα ζάρια τον αριθμό. Σχηματίζουν την επιλογή τους στην άσκηση 2. Το κολλάω κι εγώ στο ταμπλό.
- Βρίσκουν ένα ντόμινο με τον αριθμό. Κάνουν την άσκηση 3.
- Μετράμε τους αριθμούς στην αριθμογραμμή της τάξης. Τον δείχνουμε στην αριθμογραμμή του ταμπλό. Κάνουν την άσκηση 4.
Τα ταμπλό τοποθετούνται στην τάξη έτσι ώστε να υπάρχει συνεχώς η απεικόνιση κάθε αρθμού.
Για τους αριθμούς 6 έως 10, έχω φροντίσει στα μπαλόνια, στα χεράκια και στα ζάρια να παριστάνεται ο αριθμός χωρισμένος με διαφορετικό τρόπο έτσι ώστε να έχουν συνέχεια στο οπτικό τους πεδίο διαφορετικά προσθετικές αναλύσεις του αριθμού.
Το υλικό με τα φύλλα εργασία για κάθε αριθμό μπορει κάποιος να τον βρει εδω: Μαθαίνω τους αριθμούς ως το 10
ΚΑΛΗΣΠΕΡΑ. ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΡΩΤΗΣΩ ΑΝ Η ΑΓΟΡΑ ΥΛΙΚΟΥ ΑΠΟ ΤΟ TEACHERS PAY TEACHERS ΕΙΝΑΙ ΑΞΙΟΠΙΣΤΟ ΚΑΙ ΝΑ ΕΡΧΟΝΤΑΙ ΓΡΗΓΟΡΑ. ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ
ΑπάντησηΔιαγραφήΣχεδόν ό,τι υπάρχει στο TPT είναι ηλεκτρονικό υλικό και είναι διαθέσιμο για download την ίδια στιγμή. Δεν μου έχει τύχει να βρω κάτι το οποίο είναι υλικό το οποίο αποστέλλεται. Φαντάζομαι θα υπάρχει, αλλά δεν είναι συνηθισμένο μάλλον. Προσωπικά το χρησιμοποιώ πολύ και παίρνω κυρίως εικόνες που χρειάζομαι για το υλικό μου και ηλεκτρονικά planners.
ΑπάντησηΔιαγραφή