Τρίτη 23 Αυγούστου 2016

Μια αίθουσα...στην τάξη! (Μικρές ιδέες για την αρχή της σχολικής χρονιάς)


  Ίσως το πιο καταθλιπτικό στα περισσότερα σχολεία είναι οι αίθουσες. Αρκετά άχρωμες ή κακοβαμμένες, κάποιες φορές παλιές και ταλαιπωρημένες, ίσως και με κακοτεχνίες ή υγρασία στους τοίχους. Σε αυτά μπορούμε να προσθέσουμε τον μικρο χώρο. 
 Όμως όπως και αν είναι η αίθουσα, αυτή είναι και σε αυτή θα πρέπει να περνάμε τη μισή μας μέρα για έναν ακαδημαϊκό χρόνο. Κι αφού δεν εμπνέει εμάς, φανταστείτε πώς θα φαίνεται στα παιδιά...
  Αφού, λοιπόν, δεν μπορούμε να αλλάξουμε τις σχολικές τάξεις, μπορούμε να τις οργανώσουμε με τέτοιον τρόπο ώστε να είναι περισσότερο λειτουργικές και χαρούμενες!
  Ο καθένας έχει τον τρόπο του να οργανώνει την τάξη του, αυτά τα χρόνια έχω κι εγώ τις δικές μου τακτικές τις οποίες σκέφτηκα να μοιραστώ!

  Πρωτα από όλα κοιτάζω τον χώρο και βάζω ένα πλάνο στο μυαλό μου. Δηλαδή που θα μπει τι. Και πώς θα αξιοποιηθούν μελλοντικά τα διάφορα σημεία. 

  •  Αρχικά εντοπίζω τη θέση για το διδακτικό υλικό. 
 Αυτό είναι αρκετά σημαντικό αφού μπαίνει για να το βλέπουν τα παιδιά οπότε θέλω να είναι άμεσα στο οπτικό τους πεδίο. Για τον λόγο αυτό μπαίνουν πάντα μπροστά και μέχρι τη μέση των πλαϊνών τοίχων. Επίσης θέλω να είναι ξεκάθαρα και να μην τοποθετούνται απλά σε όποιο σημείο βρω κενό στον τοίχο. Έτσι ώστε να μπορούν να τα εντοπίζουν στην πορεία. 
 Πάντα χωρίσω νοητά την πλευρά του πίνακα, σε γλώσσα και μαθηματικά. Συνήθως βάζω αριστερά και μέχρι τη μέση του πίνακα (πάνω και κατω) ότι έχει να κάνει με τη γλώσσα και δεξιά τα μαθηματικά, αλλά αυτό εξαρτάται από τον χώρο και τι περιλαμβάνει. Αν χρειαστεί περνάω και λίγο μετά τη γωνία αλλά όχι πέρα από τη μέση του κάθετου τοίχου.  
 Από τη μέση του κάθε κάθετου τοίχου και στην πίσω μεριά της αίθουσας θα τοποθετηθούν αργότερα οι εργασίες των παιδιών. 
 
 Δε μου αρέσει να τοποθετώ το εκπαιδευτικό υλικό σαν διακόσμηση από την αρχή της χρονιάς, άλλωσε δεν είναι αυτος ο ρόλος του. Γι αυτό και μπαίνει σταδιακά, κάθε φορά που επεξεργαζόμαστε ένα θέμα. 
 Επίσης δε μου αρέσει να τοποθετώ για διακόσμηση υλικό που είχαν φτιάξει παιδιά από άλλες χρονιές. Παράλληλα θέλω να έχω χώρο για να εκθέσω τις δουλειές των παιδιών. Οπότε στους τοίχους μπορει να τοποθετήσω κάποιες αφίσες ή κάρτες με εικόνες, προσωρινά μέχρι να γεμίσει με τις εργασίες των παιδιών. Άλλωστε η διαδικασία που μια αίθουσα σταδιακά γεμίζει έχω ακούσει ότι αρέσει στα παιδιά!
 
  •  Τοποθετώ τους χάρτες σε σημεία που να μπορώ κι εγώ να προσεγγίσω και τα παιδιά ώστε να τους περιεργάζονται
 
  •   Επίσης για διακόσμιση μπορει να ντύσω κάποιο ταμπλό αλλά η τελευταία μου "τρέλα" είναι η διακόσμηση πόρτας! Περισσότερα γράφω στην ανάρτηση "Διακόσμηση πόρτας - Η νέα "τρέλα"!"
     
     
    • Προσπαθώ να καλύψω σημεία που μπορεί να προκληθούν ατυχήματα. Τα καλοριφέρ και οι εκτεθειμένες γωνίες είναι πάντα ένας φόβος μου! 

    • Τοποθετήσω με τέτοιον τρόπο τα θρανία ώστε η κίνηση να είναι όσο το δυνατόν πιο άνετη για να μπορούν να κινηθούν και σε περίπτωση σεισμού. 
     
    •  Αλλάζω θέση στα βιβλία της βιβλιοθήκης.
     Οι βιβλιοθήκες στα σχολεία τις περισσότερες φορές δεν είναι στερεωμένες στον τοίχο. Αυτό μπορεί να αποτελέσει ένα πρόβλημα σε περίπτωση σεισμού. Ειδικά αν δεν έχουν χαμηλά το κέντρο βάρους τους είναι πιο εύκολο να γείρουν και να πέσουν. 
     Συνήθως σε όλες τις βιβλιοθήκες υπάρχουν βιβλία από περασμένες χρονιές που δεν χρειάζονται, μαζί με τα καινούρια. Τα βιβλια τα τοποθετώ στο χαληλότερο ράφι, έτσι ώστε να μετατοπιστεί όσο πιο χαμηλά γίνεται το κέντρο βάρους της βιβλιοθήκης. 
     Στο απο πάνω ράφι τοποθετώ βιβλία και τετράδια σε στοίβες τα οποία θα χρησιμοποιηθούν μέσα στη χρονιά αλλά δεν τα παίρνουν τα παιδιά μαζί τους στην τσάντα, όπως ανθολόγια, βιβλία μουσικής, γραμματική κτλ. Παράλληλα το ράφι είναι σε τετοιο ύψος ωστε αν χρειαστεί τα παιδιά να μπορούν να τα πάρουν για να τα μοιράσουν μόνα τους ή να επιστρέψουν το βιβλίο στη θέση του. 
     Τέλος, αν τα καταφέρω θέλω να βγάζω το τζάμι της και να το τοποθετώ σε ασφαλές σημείο στο σχολείο για να το επανατοποθετήσω στο τέλος. Το τζάμι είναι ένα σημείο που φοβάμαι γιατί μια απότομη κίνηση, ενα παραπάτημα, ένα σπρώξιμο θα μπορούσε να χτυπήσει και να σπάσει με κίνδυνο τραυματισμού
     
    Κανείς θα σκεφτεί ότι είναι υπερβολή, αλλά έχω μάθει ότι όσα φέρνει η ώρα δεν τα φέρνει ο χρόνος, οπότε γιατί να μην το προβλέψουμε;
     
     
    •  Σκέφτομαι που θα μπει η έδρα. 
     Η έδρα δε μου αρέσει γιατί σε αποστασιοποιεί από τα παιδιά και μου είναι παντελώς άχρηστη κατά τη διαδικασία του μαθήματος. 
     Είναι χρήσιμη σαν γραφείο για να έχεις τη γραφική ύλη και το αρχείο που χρειάζεσαι, να ακουμπάς το υλικό του μαθήματος και φυσικά να διορθώνεις. Οπότε προσπαθώ να την έχω όσο πιο άκρη γίνεται. Έχω προσπαθησει να την τοποθετήσω και σε διαφορετικά σημεία της τάξης άλλά σε αυτό δεν βοηθάει πολύ το μέγεθος και η διάταξη των ελληνικών τάξεων.
     
    •  Τοποθετώ στη σειρά δύο θρανία όπου θα μπουν τα κουτιά με τα προσωπικά αντικείμενα των παιδιών ώστε να έχουν άνετα πρόσβαση. Το καλύτερο είναι να υπάρχουν ράφια, αλλά αυτό αποτελεί πολυτέλεια. Τόσα χρόνια μόνο σε ένα σχολείο μου έχει τυχει, οπότε θρανία!
     
    • Κολλάω ταμπελάκια με τα ονόματα των παιδιών στα γαντζάκια της κρεμάστρας. 
     Όσο κι αν φαίνεται περιέργο ακόμα και μεγάλα παιδιά ξεχνούν ζεκέτες ή μπλούζες οι οποίες μένουν τόσο καιρό κρεμασμένες εκεί που στο τέλος δε θυμούνται αν είναι δική τους! Οπότε έχοντας κρεμάσει τη ζακέτα στο δικό τους γαντζάκι είμαι πάντα σίγουρη κι εγώ κι αυτά σε ποιον ανήκει! 
    • Το ίδιο θα γίνει και στα κουτιά με τα προσωπικά τους αντικειμενα όταν θα τα φέρουν. 
     
    • Δημιουργω μια γωνιά με τα κοινόχρηστα αντικείμενα. 
     Έχω πάντα μερικά μολύβια, γόμες και ξύστρες σε περίπτωση που κάποιος τα έχει ξεχάσει. Επίσης έχω από ένα κουβαδάκι με χοντρούς μαρκαδόρους, ξυλομπογιές και ένα κουτί με ψαλιδάκια, κόλλες και χαρακάκια/γνώμονες για τον ίδιο σκοπό. 
     Μην ξεχνάμε ότι πάντα θα έχουμε ένα παιδάκι που δε θα έχει τη δυνατότητα να πρωμηθευτεί όλα τα υλικά οπότε γιατί να μη φροντίσουμε να έχουν όλοι;
     
    •  Φυσικά δεν ξεχνώ μια μικρή γωνίτσα κοντά στην πόρτα με μεγάλο ρολό χαρτί και το αντισηπτικό. Στις καλές εποχές έχω και υγρά μαντιλάκια! 
     
    •  Κοντά στην πόρτα τοποθετώ τον κάδο των σκουπιδιών και αυτόν την ανακύκλωσης. 
     
    • Έχω πάντα στο νου μου που μπορούν να μπουν εποπτικά υλικά όπως υπολογιστής ή προβολέας όταν θα τα χρησιμοποιω. 
     Το καλύτερο είναι να μπορείς να τα έχεις μόνιμα στην τάξη σου. Είναι λίγο ανέφικτο, αν και ο στόχος μου είναι να πάρω έναν μικρό προβολέα.

    •   Τέλος φτιάχνω τη σειρά των θρανίων. 
     Συνήθως προτιμώ μια διαταξη που να μπορεί να μετατραπεί σε ομάδες ή τη διάταξη σε ομάδες εργασίας. Αυτό εξαρτάται από την ομάδα των παιδιών και τη δυνατότητα που έχω να δουλέψω ομαδοσυνεργατικά. Τις περισσότερες φορές ξεκινάω με τον πρώτο τρόπο και σταδιακά μέσα στη χρονιά περνάω στις ομάδες εργασίας όταν τα παιδιά είναι έτοιμα να δουλέψουν με αυτόν τον τρόπο.
      Αν υπάρχει χώρος στην αίθουσα τότε δημιουργώ με 4 ή 6 θρανία ένα μεγάλο τραπέζι για να κάνουμε όλοι μαζί τις εργασίες των καλλιτεχνικών, τις κατασκευές, μικροπειράματα ακόμα και μαθήματα που χρειάζονται τη συζήτηση. Αυτό βοηθάει πολύ στο δέσιμο της τάξης σαν ομάδα, αλλα δυστυχώς δεν έχω πάντα τον χώρο να το κάνω.

     Εννοείται ότι αυτές οι ιδέες δεν αποτελούν κανόνας. Είναι, απλά, ο τρόπος που έχω βρει να οργανώνω την τάξη μου. Ο καθένας βέβαια έχει το δικό του προσωπικό στιλ και μπορεί να εφαρμόσει όλες ή κάποιες από αυτές τις ιδέες με τον ίδιο ή με τον δικό τους τρόπο. Άλλωστε ακόμα κι εγώ τις προσαρμόζω κάθε χρόνο στις ανάγκες της καινούριας πραγματικότητας ή τις συνδυάζω με καινούριες ιδέες!

    Ποιες από αυτές τις μικρές ιδέες κάνετε κι εσείς ή τι άλλο διαφορετικό;

    Δεν υπάρχουν σχόλια:

    Δημοσίευση σχολίου