Όμως, οι φωτοτυπίες είναι το μόνο εκπαιδευτικό υλικό που μπορεί να δώσει ένας δάσκαλος;
«Βάλε και μία από αυτή... Ας βάλω άλλη μία ίδια. Α! Μία από εκείνες που κάναμε χτες, να δω αν τα θυμούνται. Αφού έχω χώρο, δεν βάζω και μία για επανάληψη από τα προχτεσινά;»
Για ποιον στόχο όμως δούλευαν οι ασκήσεις σε αυτό το φυλλάδιο;
Για τον στόχο του συγκεκριμένου μαθήματος ή για κάποιον από προηγούμενα, από τα οποία είχα προσθέσει επιπλέον ασκήσεις;
Και τελικά, ο μαθητούλης μου ήξερε τι έπρεπε να έχει μάθει ή βρισκόταν σε σύγχυση;
Επιπλέον, παρατηρούσα ότι πολλές φορές οι μαθητές δεν μπορούσαν να αντιμετωπίσουν τις ασκήσεις του φυλλαδίου, όσες φορές κι αν τους έδειχνα τη διαδικασία. Τότε ήταν που έπρεπε να επιστρατεύσω κυβάκια, μολυβάκια, γομούλες και ό,τι άλλο υλικό υπήρχε διαθέσιμο, για να μπορέσουν να τα καταφέρουν.
Αρκετές φορές, επίσης, οι μαθητές, ενώ έλυναν τις ασκήσεις τους σήμερα, μετά από λίγο καιρό είχαν ξεχάσει τη διαδικασία ή δεν μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν αυτό που είχαν μάθει σε κάποια άλλη κατάσταση.
Ίσως να έχετε παρατηρήσει κι εσείς το ίδιο.
Τι δεν πήγαινε καλά;
Αντίθετα, τα μολυβάκια, τα τουβλάκια, οι γομούλες και ό,τι άλλο υλικό επέλεγα για να ενισχύσω την κατανόηση είναι πραξιακό υλικό — το οποίο, όμως, χρησιμοποιούσα με την ανάποδη σειρά!
Όλη η διαδικασία της μάθησης έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο θα μπορέσουμε να επεξεργαστούμε τις πληροφορίες που δεχόμαστε και, με βάση αυτές, να δημιουργήσουμε νοητικές αναπαραστάσεις στο μυαλό μας.
Κάθε νέα νοητική αναπαράσταση είναι μια καινούρια γνώση, η οποία, για να έχει σημασία, θα πρέπει να «κολλήσει» πάνω σε μία γνώση που ήδη υπάρχει. Τότε θα μείνει για πάντα!
Αν, όμως, αυτή η νοητική αναπαράσταση δεν συνδυαστεί με ήδη υπάρχουσες, δεν έχει κανένα νόημα και, απλώς, μετά από λίγο… περνάει στα αζήτητα!
Κι αυτό το πραγματικό είναι οτιδήποτε μπορούμε να πιάσουμε, να μετακινήσουμε, να μυρίσουμε, να ακούσουμε, να νιώσουμε (ενεργητικό επίπεδο).
Φανταστείτε μια σκάλα με τρία σκαλιά:
-
Το πρώτο σκαλί είναι το πραξιακό επίπεδο.
-
Το δεύτερο είναι το εικονιστικό επίπεδο.
-
Το τρίτο είναι το συμβολικό επίπεδο.
Τα σχολικά βιβλία καλώς ή κακώς δεν μπορούν να περιλάβουν χειραπτικό υλικό. Δίνουν κάποιες φορές τη δυνατότητα να φτιάξουμε κάτι με τις γνωστές καρτέλες στο πίσω μέρος, αλλά ίσως να μην έχει για όλα τα μαθήματα ή να μην είναι αυτό που θέλουμε.
Μα τότε... πρέπει να αγοράζω τόσο ακριβό εκπαιδευτικό υλικό;
Γίνεται;
Η αλήθεια είναι ότι δεν είναι εύκολο!
Γιατί, ακόμα κι αν μπορούμε να αποκτήσουμε κάποιο από αυτά τα υπέροχα εκπαιδευτικά παιχνίδια που κυκλοφορούν, σίγουρα δεν θα μπορέσουμε να αγοράσουμε αρκετά, ώστε να καλύψουμε τις ανάγκες μιας τάξης που πρέπει να δουλέψει είτε σε δυάδες είτε σε ομάδες.
Μπορούμε, όμως, να φτιάξουμε και να χρησιμοποιήσουμε οτιδήποτε μπορεί να λειτουργήσει ως εκπαιδευτικό υλικό!
κι επειδή ίσως δεν είναι αρκετά ή μας φανούν ακριβά...
2.

Παίξτε διλωτή με αυτή και θα τα μάθουν πριν προλάβετε να το καταλάβετε!
8. Χρωματιστό χαρτί, κομμένο σε ότι σχήμα ή μέγεθος το θέλουμε!
20. Να απεγκλωβιστούμε κι εμείς από τη σκέψη ότι τα παιδιά πρέπει οπωσδήποτε να πηγαίνουν στο σπίτι με ένα τετράδιο γεμάτο κολλημένες φωτοτυπημένες ασκήσεις, μόνο και μόνο για να τις δουν οι γονείς.
Μια απλή, σκέτη σελίδα μπορεί να κάνει τη δουλειά της — και μάλιστα πολύ καλύτερα — αν χρησιμοποιηθεί το κατάλληλο υλικό.
Η μάθηση δεν αποδεικνύεται με φωτοτυπίες. Αντανακλάται στις δεξιότητες που αναπτύσσουν τα παιδιά.
Και η «δεξιότητα» να αντιγράφουν έτοιμες ασκήσεις από τον πίνακα, μόνο και μόνο για να τις δουν γραμμένες οι γονείς και να πούμε ότι "κάναμε το μάθημα", δεν νομίζω ότι είναι κάτι ιδιαίτερα χρήσιμο... τουλάχιστον όχι για να το εξασκούν σε όλη τη σχολική τους ζωή!
Στο διαδίκτυο πλέον, και ειδικά στο αγαπημένο Pinterest, κυκλοφορούν πολύ ωραίες ιδέες — σχεδόν για οποιοδήποτε διδακτικό αντικείμενο!
Χρειάζονται διάθεση, χρόνος και φαντασία, και φυσικά... κουτιά για να αποθηκεύουμε το υλικό που φτιάχνουμε, αφού θα μας φανεί χρήσιμο σε πολλές διαφορετικές καταστάσεις.
Τελικά, όταν τα παιδιά παίζουν με το εκπαιδευτικό υλικό, το μάθημα γίνεται διασκέδαση και οι βαρετές ασκήσεις της φωτοτυπίας μπορούν να περιοριστούν στις απολύτως απαραίτητες — αφού ήδη έχουν κατανοήσει την έννοια που θέλουμε να μάθουν!
Βιβλιογραφία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου