Οι περιγραφές είναι το πιο συνηθισμένο είδος γραπτού λόγου. Με αυτές έρχονται σε επαφή οι μαθητές από πολύ νωρίς και περιγραφικά κείμενα θα συναντούν και θα τα εξελίσσουν σε όλη τη διάρκεια του δημοτικού.
Ήδη από τη Β τάξη, οι μαθητές ξεκινούν να συντάσσουν μικρά περιγραφικά κείμενα. Στο άρθρο "Περιγραφές...(Β τάξη - κεφ 9&12)" περιγράφεται αναλυτικά πώς θα μπορούσαν τα παιδιά να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με τον τρόπο οργάνωσης και σύνταξης ενός απλού περιγραφικού κειμένου.
Όταν όμως βρισκόμαστε σε εξ αποστάσεως διδασκαλία, ο γραπτός λόγος είναι ιδιαιτέρα δύσκολος να διδαχτεί. Ίσως ο πιο βασικός λόγος για όλους τους εκπαιδευτικούς, είναι ο βαθμός που το παραγόμενο κείμενο θα είναι προϊόν των ίδιων των μαθητών ή σε κάποιο βαθμό και των γονέων.
- Τι είναι ένα γραπτό κείμενο;
Στην πραγματικότητα είναι μια σειρά από προτάσεις τοποθετημένες με τέτοια λογική σειρά ώστε να βγάζουν ένα ολοκληρωμένο νόημα. Άρα η πρόταση είναι η βάση και η σειρά το επόμενο στάδιο.Με αυτή την λογική, έκανα μια προσπάθεια να παραγωγής γραπτού λόγου σε συνθήκες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Η αφορμή δόθηκε, πριν τα Χριστούγεννα, κατά την επεξεργασία της ενότητα 12 του βιβλίου της Γλώσσας.
Σκοπός:
- οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με τον τρόπο δόμησης ενός περιγραφικού κειμένου
- να γράψουν απλές προτάσεις με τη χρήση επιθέτου.
- Παρουσίαση σε ppt
- Η δημόσια συνομιλία (chat) της πλατφόρμας του τηλεμαθήματος (lessons BBB ή webex)
- Εργαλείο annotate της πλατφόρμα του τηλεμαθήματος
- Ηλεκτρονικό υλικό με e-me content
- E-me blog
- Τι έχει; (και δεν αλλάζει γιατί τον κάνει να μοιάζει σαν άνθρωπος)
- Τι φοράει; (και μπορεί να αλλάζει)
- Πώς νιώθει; Ή τι σκέφτεται;
- Τα παιδιά έλεγαν (ή έγραφαν στο chat) ουσιαστικά σχετικά με το κάθε χαρακτηριστικό που βλέπουν να έχει ή να φοράει ο χιονάνθρωπος. Με τη σειρά μου, κατέγραφα τις απαντήσεις τους σε λίστα πάνω στον πίνακα.
- Διάλεγαν ένα από τα ουσιαστικά που είχαν αναφέρει και έπρεπε να του βάλουν ένα επίθετο για να το κάνουν ξεχωριστό. Τα παιδιά έλεγαν (ή εγραφαν στο chat) τα ζευγαράκια λέξεων (επίθετο ουσιαστικό) κι εγώ τα κατέγραφα στον πίνακα της πλατφόρμας.
- Τα παιδιά έπρεπε να διαλέξουν 1 ή 2 από τα ζευγαράκια που έφτιαξαν και να σχηματίσουν απλές προτάσεις της μορφής: Ο χιονάνθρωπος έχει μεγάλη κοιλιά και στρογγυλό κεφάλι ή Ο χιονάνθρωπος έχει μαύρο καπέλο και μακριά μύτη. Τα παιδιά έγραφαν τις προτάσεις στο chat.
- Τέλος οι μαθητές μου είπαν επίθετα για το πώς μπορεί να νιώθει ο χιονάνθρωπος και έγραψαν προτάσεις της μορφής "Ο χιονάνθρωπος είναι σκεπτικός".
σχετικά με μικρά ορθογραφικά λάθη, με τον τρόπο σύνταξη της πρότασης και τη χρήση κεφαλαίου γράμματος ή τελείας. Παράλληλα αντέγραφα και επικολλούσα τις προτάσεις τους σε ένα έγγραφο word που είχα ανοιχτό.
Β. Ασύγχρονη δραστηριότητα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου