Σάββατο 20 Φεβρουαρίου 2021

Περιγραφές... εξ αποστάσεως! (Β τάξη - κεφ. 9&12)

 Οι περιγραφές είναι το πιο συνηθισμένο είδος γραπτού λόγου. Με αυτές έρχονται σε επαφή οι μαθητές από πολύ νωρίς και περιγραφικά κείμενα θα συναντούν και θα τα εξελίσσουν σε όλη τη διάρκεια του δημοτικού.

 Ήδη από τη Β τάξη, οι μαθητές ξεκινούν να συντάσσουν μικρά περιγραφικά κείμενα. Στο άρθρο "Περιγραφές...(Β τάξη - κεφ 9&12)" περιγράφεται αναλυτικά πώς θα μπορούσαν τα παιδιά να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με τον τρόπο οργάνωσης και σύνταξης ενός απλού περιγραφικού κειμένου.

 Όταν όμως βρισκόμαστε σε εξ αποστάσεως διδασκαλία, ο γραπτός λόγος είναι ιδιαιτέρα δύσκολος να διδαχτεί. Ίσως ο πιο βασικός λόγος για όλους τους εκπαιδευτικούς, είναι ο βαθμός που το παραγόμενο κείμενο θα είναι προϊόν των ίδιων των μαθητών ή σε κάποιο βαθμό και των γονέων. 

 Μια λύση, που αρκετοί εφαρμόζουμε, είναι να περιμένουμε να κάνουμε παραγωγές γραπτού λόγου, τον καιρό που βρισκόμαστε σε δια ζώσης διδασκαλία. Όμως, υπάρχει τρόπος να φέρουμε σε μια πρώτη επαφή τους μαθητές με την παραγωγή γραπτού λόγου και των τρόπο σύνταξης και δόμησης ενός γραπτού κειμένου.


- Τι είναι ένα γραπτό κείμενο; 

 Στην πραγματικότητα είναι μια σειρά από προτάσεις τοποθετημένες με τέτοια λογική σειρά ώστε να βγάζουν ένα ολοκληρωμένο νόημα. Άρα η πρόταση είναι η βάση και η σειρά το επόμενο στάδιο. 

Με αυτή την λογική, έκανα μια προσπάθεια να παραγωγής γραπτού λόγου σε συνθήκες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Η αφορμή δόθηκε, πριν τα Χριστούγεννα, κατά την επεξεργασία της ενότητα 12 του βιβλίου της Γλώσσας.


Σκοπός:

  • οι μαθητές να έρθουν σε επαφή με τον τρόπο δόμησης ενός περιγραφικού κειμένου
  • να γράψουν απλές προτάσεις με τη χρήση επιθέτου.

Eκπαιδευτικό υλικό:
  • Παρουσίαση σε ppt
  • Η δημόσια συνομιλία (chat) της πλατφόρμας του τηλεμαθήματος (lessons BBB ή webex)
  • Εργαλείο annotate της πλατφόρμα του τηλεμαθήματος
  • Ηλεκτρονικό υλικό με e-me content
  • E-me blog

 Το τηλεμάθημα, όπως κάθε φορά, χωρίζεται σε σύγχρονες και ασύγχρονες δραστηριότητες. Συνήθως οι ασύγχρονες δραστηριότητες αποτελούν μια επανάληψη των σύγχρονων. ώστε οι μαθητές να δουλέψουν και μόνοι τους ό,τι κάναμε κατά τη διάρκεια του τηλεμαθήματος.


Α. Σύγχρονες δραστηριότητες.


Τις προηγούμενες μέρες είχαμε επεξεργαστεί το κείμενο "Η τελευταία επίσκεψη του Αϊ-Βασίλη" και είχαμε συζητήσει τον τρόπο που περιγράφεται στο κείμενο ο Αϊ-Βασίλης. Οι μαθητές διάβασαν ξανά το κείμενο για να θυμηθούν τον τρόπο περιγραφής:
  1. Τι έχει; (και δεν αλλάζει γιατί τον κάνει να μοιάζει σαν άνθρωπος)
  2. Τι φοράει; (και μπορεί να αλλάζει)
  3. Πώς νιώθει; Ή τι σκέφτεται;
 Στη συνέχεια, οι μαθητές θα έπαιζαν ένα παιχνίδι. Σε αυτό το παιχνίδι θα έπρεπε να γράψουν προτάσεις για να περιγράψουν το χιονάνθρωπο που φαινόταν στην παρουσίαση, δηλαδή τι έχει, τι φοράει και πώς νιώθει. 

 
Κάθε φορά οι μαθητές έβλεπαν την αντίστοιχη σελίδα της παρουσίασης και 
  1. Τα παιδιά έλεγαν (ή έγραφαν στο chat) ουσιαστικά σχετικά με το κάθε χαρακτηριστικό που βλέπουν να έχει ή να φοράει ο χιονάνθρωπος. Με τη σειρά μου, κατέγραφα τις απαντήσεις τους σε λίστα πάνω στον πίνακα. 
  2. Διάλεγαν ένα από τα ουσιαστικά που είχαν αναφέρει και έπρεπε να του βάλουν ένα επίθετο για να το κάνουν ξεχωριστό. Τα παιδιά έλεγαν (ή εγραφαν στο chat) τα ζευγαράκια λέξεων (επίθετο ουσιαστικό) κι εγώ τα κατέγραφα στον πίνακα της πλατφόρμας.
  3. Τα παιδιά έπρεπε να διαλέξουν 1 ή 2 από τα ζευγαράκια που έφτιαξαν και να σχηματίσουν απλές προτάσεις της μορφής: Ο χιονάνθρωπος έχει μεγάλη κοιλιά και στρογγυλό κεφάλι ή Ο χιονάνθρωπος έχει μαύρο καπέλο και μακριά μύτη. Τα παιδιά έγραφαν τις προτάσεις στο chat.
  4. Τέλος οι μαθητές μου είπαν επίθετα για το πώς μπορεί να νιώθει ο χιονάνθρωπος και έγραψαν προτάσεις της μορφής "Ο χιονάνθρωπος είναι σκεπτικός". 
 Όσο τα παιδιά έγραφαν τις προτάσεις, τους έδινα ανατροφοδότηση 
σχετικά με μικρά ορθογραφικά λάθη, με τον τρόπο σύνταξη της πρότασης και τη χρήση κεφαλαίου γράμματος ή τελείας. Παράλληλα αντέγραφα και επικολλούσα τις προτάσεις τους σε ένα έγγραφο word που είχα ανοιχτό.

 Στο τέλος διαβάσαμε τα κείμενα και διαπιστώσαμε πώς η σειρά των προτάσεως φτιάχνει ένα μικρό κείμενο και τα έβαλα στο blog της κυψέλης της τάξης μας στην e-me: "Ο χιονάνθρωπός μου"

Β. Ασύγχρονη δραστηριότητα

Οι μαθητές δούλεψαν με τον ίδιο τρόπο στο e-me content "Ο Χιονάνθρωπός μου"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου