Κυριακή 14 Μαρτίου 2021

Τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας ... εξ αποστάσεως!

  Τη φετινή χρονιά πολλά πράγματα δεν είναι όπως έχουμε συνηθίσει. Γι΄ αυτό ψάχνουμε εναλλακτικούς τρόπους αναβίωσης τους. Ένα από αυτά είναι και η περίοδος των αποκριών και της Καθαράς Δευτέρας. 

 Τα τελευταία χρόνια, συνηθίζω την Παρασκευή, πριν το τριήμερο της Αποκριάς, να το αφιερώνω σε δραστηριότητες σχετικά με την Καθαρά Δευτέρα που έπεται. Ανάμεσα στις δραστηριότητες αυτές είναι να βγούμε έξω, να κάνουμε πικ νικ με σαρακοστιανές λιχουδιές, να πετάξουμε χαρταετό και να εξηγήσουμε γιατί γίνεται το καθετί με ένα κάπως βιωματικό τρόπο.

 Στην φάση της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, που διανύουμε, αυτό δεν είναι εφικτό. Γι' αυτό σκέφτηκα να δημιουργήσω κάποιες δραστηριότητες έτσι ώστε τα παιδιά να γνωρίσουν τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας μέσα από πίνακες ζωγραφικής.


Σκοπός του μαθήματος ήταν, οι μαθητές:

  • να έρθουν σε επαφή με την τέχνη μέσα από πίνακες ζωγραφικής και τη μουσική.
  • να περιγράφουν τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας.
  • να αναφέρουν τροφές που καταναλώνουμε την Καθαρά Δευτέρα.
  • να εξηγούν γιατί νηστεύουμε.
  • να συνεργαστούν.
  • να συντάξουν ένα μικρό κείμενο.

Εκπαιδευτικό υλικό

  • παρουσίαση σε ppt
  • τα break out rooms της πλατφόρμας ΒΒΒ
  • οι κοινόχρηστες σημειώσεις (μια μορφή συνεργατικού εγγράφου) της πλατφόρμας ΒΒΒ
  • η δημόσια συνομιλία της πλατφόρμας ΒΒΒ
  • E-me blog

Διάρκεια: 
  • 3 διδακτικές ώρες τηλεκπαίδευσης για σύγχρονες δραστηριότητες 
ή 
  • 2 διδακτικές για ασύγχρονες δραστηριότητες και ολοκληρώνουν ασύγχρονα την δραστηριότητα ζωγραφικής 
(ίσως χρειαστεί λίγο περισσότερο αν τα παιδιά δεν είναι συνηθισμένα να εργάζονται σε break out rooms)


1η ώρα σύγχρονων δραστηριοτήτων

  Τα παιδιά περίμεναν εδώ και αρκετές μέρες τις απόκριες και την Καθαρά Δευτέρα και ήταν υποψιασμένα ότι ίσως κάτι διαφορετικό να συνέβαινε στο μάθημα της Παρασκευή και όχι το συνηθισμένο μας πρόγραμμα. Οπότε αποφάσισα να ξεκινήσω το μάθημα με το ορχηστρικό κομμάτι "Χαρταετοί" του Μίκη Θεοδωράκη.



 
  Στη συνέχεια, αφού συζητήσαμε σχετικά με την περίοδο της αποκριάς (πριν την Καθαρά Δευτέρα) και την περίοδο της νηστείας που ξεκινάει μετά από αυτή, ορίσαμε ότι σηματοδοτεί τον "καθαρισμό" και την προετοιμασία για τη νηστεία του Πάσχα.

 Η υπόλοιπη εργασία έγινε ομαδικά. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες, σε break out rooms.   Η κάθε ομάδα είχε μπροστά της έναν πίνακα ζωγραφικής και δύο βοηθητικές ερωτήσεις. Τα παιδιά καλούνταν να συζητήσουν τον πίνακα και τις ερωτήσεις και να γράψουν ένα μικρό κείμενο (2 προτάσεις στην ουσία) σχετικά με τον πίνακα.



 
  Καθ' όλη τη διάρκεια της δραστηριότητας, μπαινόβγαινα στα break out rooms γα να δίνω διευκρινίσεις, να κάνω ερωτήσεις για να βοηθήσω στη διόρθωση τη σύνταξης των προτάσεων ή να παρέχω το σωστό λεξιλόγιο σε κάποιες περιπτώσεις. 
 Σε όλη αυτή τη διαδικασία είναι σημαντικό να είναι ανοιχτός ο ήχος των ομάδων, ώστε να έχω εικόνα των συζητήσεων των ομάδων και της ανατροφοδότησης που μπορεί να χρειάζονταν, ώστε να μπορώ να παρέμβω. Γι' αυτό βγαίνοντας από κάθε δωμάτιο έκλεινα μόνο το μικρόφωνο μου στο δωμάτιο αυτό, κι όχι τον ήχο από την ομάδα. 

 Λίγο πριν λήξει ο χρόνος εργασίας σε ομάδες, αντέγραψα όλα τα κείμενα από τις κοινόχρηστες σημειώσεις των ομάδων, στις κοινόχρηστες σημειώσεις στο κοινό δωμάτιο της τάξης.


2η ώρα σύγχρονων δραστηριοτήτων.

  Μετά το διάλειμμα, ήταν η ώρα που η κάθε ομάδα παρουσίασε τον πίνακα που είχε και την εργασία της. Τα κείμενα τα παιδιών τα αντέγραφα στην κοινή διαφάνεια παρουσίασης των ομάδων. Στο τέλος, τα διαβάσαμε σαν σύνολο στο τέλος και τα παιδιά συνειδητοποίησαν ότι δημιούργησαν ένα ενιαίο κείμενο γα τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας, κάτι σαν άρθρο.


Για παιδιά Β τάξη δημοτικού, τα κείμενα που ετοίμασαν είναι ικανοποιητικά. Σίγουρα μεγαλύτερα παιδιά θα μπορούσαν να ετοιμάσουν πιο πλούσια κείμενα.

Για παιδιά Β τάξη δημοτικού, τα κείμενα που ετοίμασαν είναι ικανοποιητικά, δεδομένου ότι δούλεψαν μόνα τους. Μεγαλύτερα παιδιά θα μπορούσαν να ετοιμάσουν πιο πλούσια κείμενα, ανάλογα την ηλικία και το επίπεδό τους ή μικρότερα παιδιά θα μπορούσαν να ετοιμάσουν προφορικά το κείμενο και η δασκάλα τους να το γράψει.

 Το κείμενο των παιδιών, μπήκε στο blog της κυψέλης μας στην πλαφόρμα e-me: Τα έθιμα της Καθαράς Δευτέρας

 Η αλήθεια είναι ότι θα ήθελα να είχαν πιο ενεργό δράση στη μεταφορά του κειμένου τους στο bog της κυψέλης, και να μην το κάνω εγώ. Όμως, ακόμα δεν έχουν τόσο μεγάλη ευχέρεια με τη χρήση της τεχνολογίας. Είναι κάτι που θα δοκιμάσουμε να το κάνουμε στο μέλλον.

(Η πλατφόρμα ΒΒΒ δεν έχει πρόβλημα λήξης του χρονικού ορίου οπότε δεν κλείνουμε την εικονική τάξη όταν τελειώνει μια διδακτική ώρα κι έτσι τα κείμενα των παιδιών παρέμειναν στις κοινόχρηστες σημειώσεις της τάξης.) 



 Τέλος, συζητήσαμε σχετικά με τον καθαρισμό της ψυχής, όχι μόνο του σώματος. Σκεφτήκαμε τι θα θέλαμε εμείς να διώξουμε μακριά μαζί με τους χαρταετούς που θα πετάξουμε. Τα παιδιά μου έγραφαν στο chat της πλατφόρμα τις σκέψεις τους κι εγώ τις έβαζα στις ουρές των χαρταετών στον πίνακα του Μυταρά.

 Αυτή ήταν η υπόσχεσή μας ότι θα νηστέψουμε αυτή τη Σαρακοστή!






3η ώρα σύγχρονων δραστηριοτήτων

 Δυστυχώς, δεν προλάβαμε να ολοκληρώσουμε αυτή την ώρα γιατί δεν είχα υπολογίσει σωστά τον χρόνο αρχικά. Παρ΄ όλα αυτά θα το ολοκληρώσουμε με πρώτη ευκαιρία. 

 Σε αυτή τη φάση, οι μαθητές ακολουθούν τις οδηγίες της τελευταίας διαφάνειας της παρουσίασης για να φτιάξουν την κυρά Σαρακοστή, το ημερολόγιο της νηστείας.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου