Τρίτη 4 Ιανουαρίου 2022

"Νερό μας η ζωή μας ή ... η καταστροφή μας;" ... ένα πρόγραμμα εργαστηρίων δεξιοτήτων στη θεματική Φροντίζω το Περιβάλλον.

 
  Η φετινή χρονιά χαρακτηρίστηκε από  την έναρξη του θεσμού των εργαστηρίων δεξιοτήτων. Ένας θεσμός που για μένα δεν είναι τόσο άγνωστος - αφού αντίστοιχα προγράμματα εφάρμοζα ανέκαθεν στην τάξη μου - όσο πιεστικός, γιατί φέρουν την υποχρεωση να ολοκληρωθούν 4 τέτοια προγράμματα εργαστηρίων, ένας για καθεμία από τις 4 θεματικές.
   Η αρχή έγινε από τη θεματική "Φροντίζω το Περιβάλλον", μιας και θα ήταν πιο βατή σε σχέση με τις υπόλοποιες. Σε αυτήν οι μαθητές της Β τάξης πρέπει να επεξεργαστούν την υποθεματική  "Φυσικές καταστροφές-Πολιτική προστασία". 
  Η περιοχή στην οποία ζουν τα παιδιά χαρακτηρίζεται από τα ποτάμια και τα ρέματα που διαρρέουν τα χωριά τους. Με μια απλή βόλτα παρατηρει κανείς ότι κάποια σημεία έχουν γίνει σκουπιδότοποι εναπόθέσης παλιών επίπλων, στρωμάτων, σιδερικών και ό,τι άλλου μπορείς να φανταστεις! Το αποτέλεμα είναι όχι μόνο να καταστρέφουν την ομορφιά του τοπίου αλλά να αυξάνουν τον κίνδυνο πλημμυρών σε περίπτωση που βρέξει. 
  Σκέφτηκα ότι το θέμα του νερού και των πλημμυρών θα ήταν το κατάλληλο για να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά.
  Έτσι προέκυψε το πρόγραμμα με τίτλο:

"Νερό μας η ζωή ή ... η καταστροφή μας;"


Μέσα από το πρόγραμμα αυτό, τα παιδιά, γνώρισαν τις μορφές του νερού, τη μετατροπή του από τη μια μορφή στην άλλη και την ανακύκλωσή του μέσα από τον κύκλο του νερού. 
 Παράλληλα, είδαν που πηγαίνει το νερό όταν πέφτει στη γη και τι συμβαινει όταν το νερό της βροχής που πέφτει είναι πολύ. Έμαθαν πώς δημιουργείται ένα ποτάμι, από που πηγάζει, πού εκβάλλει και πώς ρέει πάνω στη γη. Πειραματίστηκαν και παρατήρησαν τι συμβαίνει όταν βρέχει ή όταν ο δρόμος(η κοίτη) του ποταμού είναι κλεισμένη - επειδή φράζεται για κάποιον λόγο - και προβλήματίστηκαν γι' αυτό.  
 Επιπλέον, σκεφτηκαν δραστηριότητες του ανθρώπου που μπορεί να εμποδίσουν την ροή του νερού και περιπτώσεις που ο άνθρωπος μπορεί να κινδυνεύσει από το ποτάμι. 
  Τέλος, πρότειναν λύσεις για να βοηθήσουμε το ποτάμι να μην πλημμυρίζει, τρόπους προστασίας μας όταν υπάρχει κακοκαιρια αλλα και σε περίπτωση που βρεθούμε σε μια περιοχή που υπάρχει πλημμύρα.
 Έγιναν πειράματα, έκαναν προβλέψεις, παρατήρησαν τα αποτέλεσματα και έφτιαξαν μακέτες  με όσα γνωρίζουν. Φυσικά, επισκέφτηκαμε το ΚΠΕ Κλειτορίας-Ακράτας και συμετείχαν στο πρόγραμμα "Περιπέτειες και παιχνίδια στη Νεροπολιτεία".
  Τελειώνοντας, έφτιαξαν ένα μικρό πληροφοριακό έντυπο με όσες πληροφορίες έμαθαν. 
 Πιστεύω ότι ένα μικρό παράθυρο άνοιξε! Ένα παράθυρο ευαισθητοποιήσης, προβληματισμού, κριτικής σκέψης και υπευθυνότητας των ίδιων απένταντι στη φύση αλλά και γνώσης του τρόπου πρόληψης, αντιμετώπισης κα προαστασίας από τις πλημμύρες.

 
Τι είναι το νερο για μένα;
(oμαδική δραστηριότητα 1: καταιγισμός ιδεών)

Τι είναι το νερό για μένα;
(Ομαδική δραστηριότητα 2: εννοιολογικός χάρτης)

Τι είναι το νερό για μένα;
(Παραγόμενο 1: Αφίσα καταιγισμός ιδεών)



Τι είναι το νερό για μένα;
(Αφίσα 1: Εννοιολογικός χάρτης)



Πώς είναι το νερό;
(Πείραμα 1: Πάγος-νερό-ατμός)

Πώς  είναι το   νερό;
(Παραγόμενο 2: Lapbook το νερό)




Νερό παντού!
(Πείραμα 2: Το σύννεφο βρέχει)

Νερό παντού!
(Ομαδική δραστηριότητα 2: Μακέτα με τον κυκλο το νερού)

Νερό παντού!
(Παραγόμενο 3: Μακέτες με τον κύκλο του νερού)

Πού πάει το νερό;
(Πείραμα 3: Το έδαφος και το νερό της βροχής)

Πού πάει το νερό;
(Υλικό 1: προσομοίωση εδάφους)



Πλημμυρίσαμε
(Πείραμα 4: Το ποτάμι πλημμύρισε!)
Πλημμυρίσαμε!
(Ομαδική εργασία 3: Παρατηρήσεις μετα το πείραμα)

Πλυμμηρίσαμε
(Υλικό 2: Το ποτάμι)
(αφού στέγνωσε και μπήκε ψεύτικη άμμος στη θέση του νερού)



Προστατευόμαστε!
(Ομαδική δραστηριότητα 4: Ενημερωτικό έντυπο)

Προστατευόμαστε!
(Παραγόμενο 4: Ενημερωτικό φυλλάδιο)
Φωτοτυπήθηκε και μοιράστηκε σε μορφή ενημερωτικού φυλλαδίου



Στο ΚΠΕ Κλειτορίας-Ακράτας

Στη "Νεροπολιτεία" με το ΚΠΕ Κλειρίας-Ακράτας



Στη "Νεροπολιτεία" με το ΚΠΕ Κλειτορίας-Ακράτας





Portfolio μαθητή


Αναλυτικά το πρόγραμμα: Νερό μας η ζωή μας ή ... η καταστροφή μας;


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου