Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2017

Ο φίλος μας ο Μήτσος... ή πώς περιγράφουμε ένα πρόσωπο. (Β' τάξη, κεφ. 12)



Τα παιδιά γνώρισαν τα επίθετα, τις «μαγικές λέξεις», και έφτασε η στιγμή να τα αξιοποιήσουν για να περιγράψουν ένα πρόσωπο. Η περιγραφή, ωστόσο, ήταν κάτι καινούριο για εκείνα, αφού μέχρι τώρα δεν είχαν έρθει σε επαφή με αυτό το είδος γραπτού λόγου. 

Στόχοι μαθήματος

Με το τέλος της ενότητας τα παιδιά θα μπορούν:

  • Να αναγνωρίζουν στοιχεία περιγραφής μέσα σε ένα κείμενο.

  • Να ξεχωρίζουν εξωτερικά και εσωτερικά χαρακτηριστικά ενός προσώπου.

  • Να περιγράφουν την εξωτερική τους εμφάνιση, χρησιμοποιώντας επίθετα.

  • Να εκφράζουν στοιχεία της προσωπικότητάς τους (ενδιαφέροντα, συνήθειες, προτιμήσεις).

  • Να οργανώνουν τις σκέψεις τους.

  • Να συνθέτουν ένα περιγραφικό κείμενο.


 
 Δραστηριότητα 1

Έχοντας ήδη δουλέψει με το κείμενο «Η τελευταία επίσκεψη του Αϊ-Βασίλη», τα παιδιά το διάβασαν και στη συνέχεια έπρεπε να εντοπίσουν λέξεις που τον περιγράφουν. Τις υπογράμμισαν και συμπλήρωσαν τον πίνακα της σελίδας. Έπειτα ρώτησα ποια από αυτά μπορούμε να τα παρατηρήσουμε μόνο βλέποντάς τον και ποια θα έπρεπε να τον γνωρίσουμε καλύτερα για να τα μάθουμε.
 
Δραστηριότητα 2

 Κάπου εκεί εμφανίστηκε στην παρέα μας ο Μήτσος! Ο Μήτσος ήταν ένα ανρθωπάκι σχεδιασμένο απλά με μολύβι σε χαρτί του μέτρου και έμελλε να γίνει ο καινούριος τους φίλος.

Εξήγησα ότι, όταν γνωρίζουμε κάποιον, υπάρχουν στοιχεία που φαίνονται αμέσως. Όπως τα ρούχα που φοράει ή χαρακτηριστικά της εμφάνισής του. Γι' αυτά δεν χρειάζεται να ρωτήσουμε για να τα μάθουμε. Έτσι, τα παιδιά άρχισαν να λένε τι βλέπουν στον Μήτσο, κι εγώ τα κατέγραφα και τα χρωμάτιζα στην αφίσα. Αυτή ήταν η «εξωτερική εμφάνιση» του Μήτσου. 

Όμως αυτός ήταν μόνο ο μισός Μήτσος. Ο άλλος μισός κρυβόταν σε όσα δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά. Δηλαδή σε πληροφορίες που θα έπρεπε να μας τα πει ο ίδιος, να τον δούμε να τα κάνει ή να τον ακούσουμε να τα λέει. Για παράδειγμα, αν παίζει μπάσκετ, μπορούμε να το μάθουμε μόνο αν μας το πει ή αν τον δούμε να παίζει. Αυτή ήταν η «εσωτερική πλευρά» του Μήτσου, η προσωπικότητά του.

 
Δραστηριότητα 3

 
Στη συνέχεια έπρεπε να κάνουν το ίδιο για τον εαυτό τους. 

 Στη συνέχεια έπρεπε να κάνουν το ίδιο για τον εαυτό τους. Είχα ήδη κολλήσει στο τετράδιό τους ένα αγοράκι ή ένα κοριτσάκι. Τα παιδιά έπρεπε να χρωματίσουν το ανθρωπάκι τους –δηλαδή τον εαυτό τους– και στη συνέχεια να σημειώσουν γύρω του τι έχει ή τι φοράει. Για να είναι ακριβής η περιγραφή των στοιχείων, θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουν επίθετα.

Δραστηριότητα 4
 
Μετά έπρεπε να ανοίξουν το ανθρωπάκι τους και να γράψουν μερικά στοιχεία για τον εαυτό τους, τα οποία δεν φαίνονται με την πρώτη ματιά. Είναι στοιχεία που κάποιος θα τα μάθει μόνο αν τους τα πουν οι ίδιοι ή αν τους γνωρίσει καλύτερα. 

Δραστηριότητα 5


 
Τέλος, ήρθε η στιγμή να συγκεντρώσουν όλα τα χαρακτηριστικά σε ένα μικρό κειμενάκι, μέσα από το οποίο θα παρουσίαζαν τον εαυτό τους. Το σημαντικό ήταν να γράψουν πρώτα τι έχουν, στη συνέχεια τι φοράνε και στο τέλος τι τους αρέσει. Αφού ολοκλήρωσαν την περιγραφή, πρόσθεσαν κι έναν τίτλο στο κείμενό τους.

Για πρώτη προσπάθεια περιγραφής προσώπου, τα αποτελέσματα ήταν ικανοποιητικά και –το σημαντικότερο– η διαδικασία αποδείχτηκε ευχάριστη για τα παιδιά!


Το υλικό του μαθήματος & εξτρά υλικό μπορείτε να το βρείτε εδώ:

Υλικό για όλη την ενότητα μπορείτε να βρείτε εδω: 


3 σχόλια:

  1. Συγχαρητήρια για την πανέμορφη δουλειά σας! Ήθελα να σας ρωτήσω πώς θα μπορούσα να βρω το αγόρι και το κορίτσι που θα ήθελα να το χρησιμοποιήσω στις περιγραφές με τα παιδιά μου; Έχω κι εγώ φέτος δευτεράκια. Υπάρχει πατρόν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Συγχαρητήρια για την πανέμορφη δουλειά σας! Ήθελα να σας ρωτήσω πώς θα μπορούσα να βρω το αγόρι και το κορίτσι που θα ήθελα να το χρησιμοποιήσω στις περιγραφές με τα παιδιά μου; Έχω κι εγώ φέτος δευτεράκια. Υπάρχει πατρόν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλησπέρα Γιάννη κι ευχαριστώ για τα όμορφα σχόλια! Μπορείς να βρεις τα πατρονάκια μέσα στο πακέτο με το υλικό και τα φύλλα εργασίας που αναφέρεται στο τέλος του άρθρου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή